Αντιφών

Τιμής ένεκεν η πρώτη ανάρτηση για τον αρχαίο Φώντα που τον εξαφάνισαν οι μπουρδουκλεμέδες και μας έχουν πρήξει με τους Τέληδες και ένα σωρό άλλα γλειφτρόνια της κάθε εξουσίας.
Ο πρώτος που αμφισβήτησε τους θεσμούς της πολιτείας ήταν ο Αντιφών ο Αθηναίος. Στην καρδιά της κλασικής εποχής (μέσα 5ου αι. π.Χ.) ο σοφιστής αυτός διατύπωσε δύο αδιανόητες για τότε απόψεις: α) όλοι οι άνθρωποι είναι από τη φύση τους όμοιοι, β) οι νόμοι της πολιτείας είναι αυθαίρετοι κανονισμοί. Για τον Αντιφώντα οι νόμοι της πολιτείας είναι αμοιβαίες συμφωνίες ανάμεσα στους ανθρώπους και επίκτητοι. Απέναντί τους στέκονται, σαφώς ανώτεροι, οι νόμοι της φύσης, που υπαγορεύονται από την ανάγκη. Η φύση, περισσότερο από τον νόμο, βρίσκεται κοντά στην αλήθεια και σ’ αυτήν οδηγεί τον άνθρωπο με αρωγό τον ορθό λόγο. Ως εδώ, οι ιδέες του Αντιφώντα δεν ακούγονται και τόσο ακραίες. Προχωρώντας όμως ακόμη πιο πέρα, ο Αντιφών ταυτίζει τον νόμο με τον ανθρώπινο πολιτισμό, τον οποίο επίσης απορρίπτει. Διότι ο πολιτισμός αντιτίθεται στην ισότητα που υπαγορεύει η φύση και παραβιάζει τη φυσική δικαιοσύνη, αφού χαρακτηρίζεται από εθνικές και κοινωνικές διακρίσεις. Από αυτή την άποψη, οι πρωτόγονες φυλές, κατά τον Αντιφώντα, βρίσκονται πιο κοντά στην ευτυχία απ’ ό,τι οι πολιτισμένοι λαοί.
Μόνο η φύση και ο πρωτογονισμός, βέβαια, δεν αρκούν, για να εξασφαλίσουν στους ανθρώπους έναν τρόπο ζωής ομαλό και εποικοδομητικό. Προϋποθέσεις απαραίτητες που ορίζει ο Αντιφών είναι η ομόνοια ανάμεσα στα μέλη της κοινότητας, δηλαδή η σύμπνοια αντιλήψεων, και η παιδεία. Σχετικά με τη σημασία της τελευταίας στην εξέλιξη του ανθρώπου, ο Αντιφών χρησιμοποιεί ως σημείο αναφοράς ―τι άλλο;― τη φύση: όπως και η ποιότητα του σπόρου που φυτεύεται καθορίζει την ανάπτυξη του φυτού και το θωρακίζει απέναντι στη βροχή ή στην αμβροσία, όμοια και το είδος της παιδείας επιδρά στη διαμόρφωση της προσωπικότητας και δημιουργεί στον άνθρωπο ισχυρές εσωτερικές αντιστάσεις απέναντι σε εξωτερικούς αλλοτριωτικούς παράγοντες.
Share on Google Plus

About Φώντας

Φωνταστικαί ιστορίαι κλαυσίγελου

4 σχόλια:

Rodia είπε...

Ονομα και πράγμα ο Φον Αντί! :))

Rodia είπε...

Ζητω την αδεια να παρουσιασω μερικα αποσπασματα απο ποστ σου (ή και ολοκληρα, αναλογα με το χρονο και τη μουσικη) στην επομενη εκπομπη μου (29/11) στο www.radiobubble.gr
Ευχαριστω :))

Agilulfo είπε...

Κύριε Φώντα μου, τότε δεν είχε κατασκευασθεί και συσκευασθεί η έννοια της "ανθρώπινης φύσης", που ουδεμίαν σχέση έχει με την ποταπή και πρωτόγονη και σκέτη "Φύση". Γιατί ενώ η τελευταία υπακούει στους "νόμους της Φύσης", η πρώτη υπακούει στους "νόμους του ανθρώπου".

(Διόρθωσε με αν κάνω λάθος, γιατί πλην Λουκιανού, δεν έχω μελετήσει και πολλά. Φαντάζομαι όμως ότι η έννοια της "ανθρώπινης φύσης" θα εμφανίζεται περισσότερο σε μεταφράσεις παρά σε πρωτότυπα...)

Φώντας είπε...

Rodia
Κάνε οτι.... σου καπνίσει ακόμα και σε εσωτερικούς χώρους.
Αν νομίζεις οτι ο Φώντας μπορεί να βοηθήσει στο ράδιο ρίξε πενιά στο μέλι διότι έχει διατελέσει και 40 χρόνια φούρναρης άνευ καρβελίου.

Agilulfo
Αυτό μου έλειπε να διορθώσω τον Αόρατο Ιππότη και να μην ξέρω από που θα μου έρθει.
Είναι πολύ δύσκολη κατά τη γνώμη μου κάθε ερμηνεία γιατί η χρονική απόσταση είναι πολύ μεγάλη. Σίγουρα δεν μπορούμε να αποφύγουμε την παγίδα της ερμηνείας ως σύγχρονοι άνθρωποι. Το οτι προσπαθούμε όμως αγαπητέ φίλε είναι όλα τα λεφτά.