Τέλης το μοσχομπούμπουκο

Όποια πέτρα και να σηκώσεις σ’ αυτή τη γη τον ξέρουν όλοι, πρόκειται  για τη φίρμα τον Τέλη που τον γνωρίζει κόσμος και ντουνιάς και πίνουν νερό στο όνομά του απαξάπαντες που θα έλεγες και συ φίλε μου Ζαχαρία. Θα με μισήσουν, θα με βρίσουν όλοι. Μα εσύ ο κολλητός μου ο Ζαχαρίας εξ άνω κλιματοβρυσούλας ορμώμενος πριν το κάνεις να σκεφτείς, γιατί στο κάτω κάτω εσύ το μόνο Τέλη που ήξερες ήταν ο Ωνάσης ο λεβέντης ο καραμπουζουκλής. Πάντως ρε Ζαχαρία δεν περίμμενα από σένα να θαυμάζεις τους ίδιους ανθρώπους με τον Μπους, τη Θάτσερ και άλλα καλά παιδιά γιατί ξέρεις αδερφέ όλοι αυτοί του δυτικού πολιτισμού βασίσανε τον πολιτισμό τους δηλαδή το βάσανο που τραβάς και στις ιδέες του Τέλη.
Η τρέλα που σε πιάνει μελετώντας το έργο του Αριστοτέλη, είναι πως, τέτοια πνεύματα μπόρεσαν να υπηρετήσουν αυτούς που τελικά υπηρέτησαν χωρίς να τους ενδιαφέρει στο ελάχιστο ο παράγων άνθρωπος. Όπου άνθρωπος βάλτε λαός.
Τεράστιο και λαμπρό έργο που πραγματικά σε πιάνει μια κάποια περηφάνια αφού μπορείς να περπατήσεις όποτε σου γουστάρει εκεί που έπινε το καφεδάκι του ο φιλόσοφος. Αλλά...
Ο Αριστοτέλης τη δημοκρατία δεν την είχε απλώς χεσμένη, ήταν ουσιαστικά εχθρός της. Παρά τον πλούτο, την αξία και το εύρος του πνευματικού του έργου, μόλις άκουγε για άμεση δημοκρατία τον έπιανε τσιρλιπιπί.
Όταν έκοψε ρόδα μυρωμένα ο δάσκαλός του ο Πλάτων και την άραξε  στα Ιλίσια πεδία  ξενυχτώντας με τις καμπαρετζούδες,  ο Αριστοτέλης την κοπάνισε και πήγε στην αυλή του Αταρνέως της Μυσίας Ερμία και την άραξε για τέσσερα χρόνια. Εκεί δε θα την έβγαζε  και τζάμπα, γι αυτό έγραψε παιάνες, έκανε κωλοτούμπες, μέχρι που παντρεύτηκε και την ανιψιά του τυράννου για να κυβερνήσει κι αυτός εκεί πέρα. Μάλιστα ο Ερμίας για τις υπηρεσίες του θα του προσφέρει ως αμοιβή την πόλη Άσσος. Ναι όπως το ακούτε μια ολόκληρη πόλη. Με λίγα λόγια τον υπηρέτησε καλά.
Ο απόστολος Παύλος στο θέμα μισογυνισμός ήταν αρνάκι μπροστά του γιατί για το θέμα αυτό ο φιλόσοφος έγραψε ότι από τη φύση τους τα αρσενικά είναι κυρίαρχα πάνω στα θηλυκά (πολιτικά 1254β).
Για την πατρίδα του τα Στάγειρα δεν ενδιαφέρθηκε ποτέ ακόμη και όταν ο Φίλιππος δεν άφησε τούβλο όρθιο εκεί πέρα, συνέχιζε να επαινεί τον άρχοντα γιατί η λατρεία του για τους ηγεμόνες πέρα από την χοντρή κονόμα του είχε γίνει έμμονη ιδέα. Ένας ηγεμών είναι ανεξέλεγκτος και υπεράνω των νόμων έλεγε και ότι γι αυτούς δεν ισχύει ο νόμος διότι νόμος είναι οι ίδιοι. Μάλιστα δίδασκε ότι ο εξουσιαστής είναι ανάλογος προς τον θεό απέναντι στους ανθρώπους.(πολιτικά 1284α).
Είχε παλουκωθεί στα μακεδονικά παλάτια γιατί η εξουσία και τα φράγκα ξεχείλιζαν την εποχή εκείνη κατά Μακεδονία μεριά.  Όταν ο Μ. Αλέξανδρος πήγε τσάρκα στην Ασία για να μη κάθεται και σκουριάσει έγινε πράκτορας του σατράπη της Μακεδονίας Αντιπάτρου. Είχε κατέβει στην Αθηνουά για παρακολουθεί τα πάντα και να ενημερώνει με επιστολές τα αφεντικά  για τις αντιδράσεις ειδικά των δημοκρατών τύπου Λυκούργου, Δημοσθένη κ.α. (Διογένης Λαέρτιος).
Οι Αθηναίοι ούτε ζωγραφιστό δεν ήθελαν να τον βλέπουν, μάλιστα μόλις πέθανε ο Αλέξανδρος το 323πχ τον σούταραν δια της εξορίας. Έγινε διαδικασία παραπομπής σε  λαϊκό δικαστήριο, αλλά χεσμένος από τον φόβο του την κοπάνισε στην Χαλκίδα. Κανένας δεν ξέρει τι θα του έκαναν αν τον πετύχαιναν τότε, τόσο αγανακτισμένοι που ήταν με το μοσχομπούμπουκο. Υποστήριζε με πάθος ότι αν ξεπέσει καμιά δημοκρατία πουθενά, το δημοκρατικό καθεστώς πρέπει να προστατεύει τους πλούσιους και τα εισοδήματά τους (πολιτικά1309α). Όπως κάνει δηλαδή ο σοσιαλισμός στην Ελλάδα σήμερα.
Η βία υποστηρίζει ο φιλόσοφος που επιβάλλεται από την εξουσία δεν στερείται ηθικού στοιχείου (πολιτικά1255α). Αν σας θυμίζει το νόμιμο είναι και ηθικό μη σας πάρουν και τα δάκρυα γιατί πολύ θα με στεναχωρήσετε.

Αν δεν γνωρίζετε ποιος είναι ο προορισμός του μονάρχη, μάθετε από τον φιλόσοφο ότι είναι το να προστατεύει τον πλούσιο από το λαό(πολιτικά1311α). Αμ πώς.
Για το επόμενο καθίστε καλλίτερα μη και μου σαβουριαστήτε. Ο μονάρχης λεει έχει το πλεονέκτημα να σκέπτεται ορθότερα από όλους και να αποφασίζει για όλα (πολιτικά  1285α). Θέλετε κι άλλο;
Πρότεινε νόμο με τον οποίο θα παρέχεται το δικαίωμα σε όσους διαθέτουν περιουσία να συμμετέχουν σε αντίστοιχα αξιώματα (1320,26). Μιλάμε για απεριόριστη γκάμα γλειψίματος σε άρχοντες και ηγεμόνες.
Ο ταλαίπωρος Λουκιανός γράφει δια στόματος του νεκρού Αλέξανδρου τα εξής εκπληκτικά: « Είπες ο σοφός Αριστοτέλης; Μα αυτός ήταν ο πιό αχρείος από όλους τους  κόλακες. Εγώ ξέρω τι ήταν ο Αριστοτέλης, πόσα ρουσφέτια μου ζήτησε, πόσες επιστολές μου έγραψε κολακεύοντας με και εγκωμιάζοντας με, πότε για την ομορφιά μου και πότε για τα πλούτη μου. Γιατί θεωρούσε τα πλούτη μέρος του αγαθού για να μη ντρέπεται να παίρνει μερίδιο. Ήταν, Διογένη, απατεώνας και μάστορας στην πανουργία. Και από την σοφία του δεν κέρδισα τίποτα»(νεκρικός διάλογος Διογένους και Αλεξάνδρου).
Εντάξει μη πιστεύετε τον Λουκιανό, το ότι δίδαξε τον Αλέξανδρο είναι μπαρούφα γιατί δεν βγαίνουν τα χρόνια στο μέτρημα. Την εποχή που τον «δίδασκε» ο Αλέξανδρος νεότατος πήγαινε στις μάχες όπως στη Χαιρώνεια και αλλού γιατί τα στρατιωτικά τον ενδιέφεραν περισσότερο από τις «διδασκαλίες».
Ο Δημοχάρης που τον έφαγε η μαρμάγκα όπως τον Φώντα και άλλους επειδή ήταν προσηλωμένος στην άμεση δημοκρατία τον έκραξε άγρια εκείνη την εποχή και τον είπε εξωλέστατο.
Ουσιαστικά για να μη κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας έφαγε πολύ κράξιμο από τους ανθρώπους της γενιάς του αλλά και από μεταγενέστερους γιατί ήταν μεγάλο σούργελο ο «φιλόσοφος». Πέρα από τον κώλο του και την κονόμα δεν τον ενδιέφερε τίποτα.
Αν με ρωτήσετε τι πιστεύω να σας πω ευχαρίστως ότι αποκλείεται αυτός ο μπουρδουκλεμές τσανακογλύφτης να σκέφτηκε αυτά που έγραψε. Μάλλον κάποια Ευτυχία Παπαγιανοπούλου της εποχής τα σκεφτότανε, αυτός και φράγκα και εξουσία είχε, τα πλήρωνε και τα έκανε δικά του.
Τώρα γιατί τον έχουν περί πολλού δημοκράτες, σοσιαλιστές και άλλα ομοειδή θα σας γελάσω. Δια τους κομμουνιστάς θα συνέλθει η Κ,Ε. και θα αποφασίσει.
Η μελέτη των έργων του(;) όπως είναι φυσικό προσφέρει πολλά σε όλους. Το μοναδικό ίσως έργο που σκέφτηκε ο ίδιος τα πολιτικά δείχνει και τον χαρακτήρα του. 
Share:

14 σχόλια:

tiktos είπε...

Ευτυχία Παπαγιανοπούλου της εποχής ε;
Το 'πιασα το υπονοούμενο φίλτατε Φώντα

πρκλς είπε...

Κάτσε, μου το χαλάς!!!

Κάπου λες ότι ο Δημοχάρης ήταν προσηλωμένος στην άμεση δημοκρατία.

Είχαμε και άτομα προσηλωμένα στην άμεση δημοκρατία, δηλαδή?
Εδώ στο Ελλάντα?

Όχι βρε!
Παντού ο αγώνας της ανθρωπότητας είχε να κάνει με περισσότερη ελευθερία, εκτός από εδώ.
(Πάω καλά?)
Γιατί με λίγη προσπάθεια, κι αυτά τα άτομα (τα λίγα, ελπίζω), μπορούμε να τα βγάλουμε ότι ήταν οπαδοί του θεσμού ξερωγώ της δουλείας, οπότε ΜΟΝΟ τάχαμου αμεσοδημοκράτες ήταν...
Αν ήταν ξερωγώ και μπεκρήδες και τον ψιλοέπαιρναν, μπορούμε να τους την πούμε και αλλιώς.

Τα λέω καλά?
:-)

Φώντας είπε...

tiktos
δηλαδή τίκτε εσύ και ο φίλος σου ο Ν είναι δυνατόν το ζώο που σώσατε μετά να το βασανίσετε και να το σκοτώσετε; Απλά αναρωτιέμαι.

πρκλς
Ναι Περίκαλε έχεις απόλυτο δίκιο. Έπρεπε να διευκρινιστεί ότι άμεση δημοκρατία είναι για μας, για τους άλλους σκάστε και κολυμπήστε. Κάτι σαν σημερινός ελληνικός σοσιαλισμός με ελεύθερους ψηφοφόρους ας πούμε. Για τους θερμούς υποστηρικτές και άλλους σιγά σιγά θα τα πούμε, όρεξη να έχουμε.
Πάντως και καλά πας και καλά τα λες.

simple man είπε...

Επιτέλους Φώντα, κάποιος να πει την αλήθεια για τον Κίσινγκερ του αρχαίου κόσμου. Πες τα όλα.

Όσο για την Παπαγιαννοπούλου ξέρεις κάτι για τους σύγχρονους "στιχουργούς" και "ποιητές" που θα' πρεπε να λεχθεί;

kakalon είπε...

Επιτέλους Φώντα ξεχωρίζουμε τους αρχαιοεπιδειξίες από τους αρχαιογνώστες. Ρίξε πενιές γιατί η αλήθεια τους είναι διαχρονική.

Φώντας είπε...

simple man
siple o κισιγκερ υπηρέτησε έναν αφέντη, τούτος υπηρετούσε οτι έφερνε φράγκα και εξουσία.
Για τους σύγχρονους στιχουργούς-"ποιητές" έχω στο κεφάλι μου πολλά. Μόνο ένα θα σου πω: "Δυο πόρτες έχει η ζωή. Εσύ ρε κερατά γιατί διάλεξες την τρίτη και κονομάς κλέβοντας στις πλάτες άλλων;"
Το θέμα είναι τεράστιο γιατί κλέβουν και θάβουν τους δημιουργούς "ποιητική αδεία"

Φώντας είπε...

kakalon
αρχαιογνώστες είναι μεγάλη κουβέντα αδερφέ. Ίσως αρχαιοερμηνευτές ή μάλλον το μη ψάχνεις για ένδοξους προγόνους, η δόξα είναι μέσα σου, στη γνώση σου, στην άποψή σου, πάει καλλίτερα.

ellinaki είπε...

Πέρασα να πω μια καλημέρα και τι βλέπω; Τη φάτσα μου χωρίς κουκούλα!

Καλά τα λες... Συνέχισε δεόντως!

Φώντας είπε...

ellinaki
Τι να κάνουμε αγαπητό Ελληνάκι. Ακι εσύ άριον εγώ που να τα βάλουμε με τους άδες. Να είσαι καλά.

Iptamenos Ollandos είπε...

Τον Νίτσε έλεγαν φιλόσοφο με το σφυρί αλλά ο Φώντας το ελληνάριον είναι με την βαριά... Δώσε πράγμα...

Φώντας είπε...

Ιπτάμενε
Τι να υποθέσω τώρα με τη βαριά. Τη σκέψη τη βαριά, τη κεφάλα τη βαριά, τη βαριά που σπάνε πέτρες ή τη βαριά βαρεμάρα του εγκεφάλου; Πάντως ο τύπος για τον οποίο γράφεις στην ανάρτηση είναι αυτός με τη βαριά την πραγματική.

Iptamenos Ollandos είπε...

Φώντα, ο καθένας έχει την δικιά του βαριά και την χρησιμοποιεί εκεί που μπορεί καλύτερα. Το σάπιο είναι παντού γύρω μας και πρέπει να γκρεμιστεί για να κτιστεί κάτι καλό πάνω του. Χρειάζεται πολλά χέρια και διάφορες ειδικότητες. Χρειάζεται Γκρεμιστές:

Ἀκοῦστε. Ἐγὼ εἶμαι ὁ γκρεμιστής, γιατί εἶμ᾿ ἐγὼ κι ὁ κτίστης,
ὁ διαλεχτὸς τῆς ἄρνησης κι ὁ ἀκριβογιὸς τῆς πίστης.
Καὶ θέλει καὶ τὸ γκρέμισμα νοῦ καὶ καρδιὰ καὶ χέρι.
Στοῦ μίσους τὰ μεσάνυχτα τρέμει ἑνὸς πόθου ἀστέρι.
Κι ἂν εἶμαι τῆς νυχτιᾶς βλαστός, τοῦ χαλασμοῦ πατέρας,
πάντα κοιτάζω πρὸς τὸ φῶς τὸ ἀπόμακρο τῆς μέρας.
ἐγὼ ὁ σεισμὸς ὁ ἀλύπητος, ἐγὼ κι ὁ ἀνοιχτομάτης·
τοῦ μακρεμένου ἀγναντευτής, κι ὁ κλέφτης κι ὁ ἀπελάτης
καὶ μὲ τὸ καριοφίλι μου καὶ μὲ τ᾿ ἀπελατίκι
τὴν πολιτεία τὴν κάνω ἐρμιά, γῆ χέρσα τὸ χωράφι.
Κάλλιο φυτρῶστε, ἀγκριαγκαθιές, καὶ κάλλιο οὐρλιάστε, λύκοι,
κάλλιο φουσκῶστε, πόταμοι καὶ κάλλιο ἀνοῖχτε τάφοι,
καί, δυναμίτη, βρόντηξε καὶ σιγοστάλαξε αἷμα,
παρὰ σὲ πύργους ἄρχοντας καὶ σὲ ναοὺς τὸ Ψέμα.
Τῶν πρωτογέννητων καιρῶν ἡ πλάση μὲ τ᾿ ἀγρίμια
ξανάρχεται. Καλῶς νὰ ῾ρθῆ. Γκρεμίζω τὴν ἀσκήμια.
Εἶμ᾿ ἕνα ἀνήμπορο παιδὶ ποὺ σκλαβωμένο τό ῾χει
τὸ δείλιασμα κι ὅλο ρωτᾷ καὶ μήτε ναὶ μήτε ὄχι
δὲν τοῦ ἀποκρίνεται κανείς, καὶ πάει κι ὅλο προσμένει
τὸ λόγο ποὺ δὲν ἔρχεται, καὶ μία ντροπὴ τὸ δένει
Μὰ τὸ τσεκοῦρι μοναχὰ στὸ χέρι σὰν κρατήσω,
καὶ τὸ τσεκοῦρι μου ψυχὴ μ᾿ ἕνα θυμὸ περίσσο.
Τάχα ποιὸς μάγος, ποιὸ στοιχειὸ τοῦ δούλεψε τ᾿ ἀτσάλι
καὶ νιώθω φλόγα τὴν καρδιὰ καὶ βράχο τὸ κεφάλι,
καὶ θέλω νὰ τραβήξω ἐμπρὸς καὶ πλατωσιὲς ν᾿ ἀνοίξω,
καὶ μ᾿ ἕνα Ναὶ νὰ τιναχτῶ, μ᾿ ἕνα Ὄχι νὰ βροντήξω;
Καβάλα στὸ νοητάκι μου, δὲν τρέμω σας ὅποιοι εἶστε
γκρικάω, βγαίνει ἀπὸ μέσα του μιὰ προσταγή: Γκρεμίστε!

Φώντας είπε...

Ιπτάμενε
Μέγιστη Παλαμική έμπνευση. Να είσαι καλά που επαναφέρεις στο κουρασμένο κεφάλι μου αυτά και τα άλλα με τις παραβολές που βάζεις στον ιστό.

ΟΧΙΑ είπε...

Μεγάλο μούτρο λοιπόν ο Τέλης. Και δεν ήταν και παίδαρος σαν τον Άλκη, να του συγχωρήσουμε κάτι τέλος πάντων.