Xenofon

Κάπως έτσι θα υπέγραφε ο Ξενοφώντας αν υπήρχαν γαλλικά την εποχή που ζούσε. Επειδή δεν διαθέτω το ανάλογο χιούμορ με τον mikis όπως λέμε notis, τρόμαξα με την επιστολή που έστειλε χθες ο βούδας των αγώνων και της ηθικής, τόσο με τη γαλλικούρα όσο και με το μέγεθος της υπογραφής. Αν ήταν λουκάνικο αυτή η υπογραφή θα τάιζαν χίλιους ξενηστικωμένους μετανάστες. Μεγάλη εντύπωση μου έκανε επίσης η επιλογή των μέσων δημοσιοποίησης και το αγκάλιασμα του «ήρωα» - «ογκόλιθου» από άπασα την ελληνική βλογόσφαιρα εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων. Αν κάνετε μια τσάρκα σε όλα τα εθνικοπατριωτικά ιστολόγια των ελληνάράδων θα δείτε με τι τρυφεράδα και τι αγάπη αγκάλιασαν αμέσως τον «ογκόλιθο».
Από αυτά τα γεγονότα μου ήρθε κατακούτελα η θύμησις ενός ετέρου «ογκόλιθου» της φιλοσοφίας της οικονομίας, της ιστορίας της πολιτικής και των πολεμικών τεχνών. Βλέπεις για να είσαι ογκόλιθος πρέπει να συνδυάζεις πολλά πράγματα μαζί.
Ο Μάνος Χατζιδάκις που δεν ήταν όλα τα παραπάνω δεν βαφτίστηκε ογκόλιθος από τους τσανακογλείφτες και τους μπουρδουκλεμέδες που όπου φτύνουν γλείφουν.
Το αριστοκρατόπουλο μη αντέχοντας τη δημοκρατία στην πατρίδα του αυτοεξορίστηκε και πήγε να βρει την τύχη του όπου υπήρχε φράγκο με ουρά.
Αναμπάμ μπαμπατάμ ταγμένος στην κονόμα ο Ξενοφών φαίνεται από την τοποθέτησή του ότι: αν είναι να πέσει μια τυραννία καλλίτερα να μετατραπεί σε μοναρχία. Έτσι ο μονάρχης θα χρειαστεί διανοούμενους συμβούλους ώστε η τυρραννίς να μετασχηματισθεί σε τέλειο πολίτευμα.
Φορτωμένο χοντρά το αριστοκρατόπουλο μάλλον επηρεάστηκε από τις επαναστατικές περί δικαίου απόψεις του διδασκάλου του Σωκράτη και έκανε γιούρια για χοντρότερη κονόμα. Τους συμπατριώτες του τους είχε χεσμένους και κίνησε να βρει την τύχη του αποκτώντας κι άλλα στην αυλή όποιου έδινε περισσότερα. Μέγας θαυμαστής των τριάκοντα τυράννων που τους είχαν ξεσκίσει όλους, όπου πήγαινε έλεγε ότι τους εξέλεξαν «δημοκρατικά» οι πολίτες των Αθηνών. Κάτι σαν χουντικό δημοψήφισμα ας πούμε, σκάσε και ψήφα.
Μάζεψε 10000 μισθοφόρους και πήγε στον σατράπη Κύρο τον νεώτερο στις Σάρδεις.
Γεια σου κολλητέ, ήρθα να ανατρέψουμε τον Αρταξέρξη τον αδερφό σου με το αζημίωτο βεβαίως βεβαίως. Τρωει την κωλιά του ο Κύρος στα Κούναξα, μαζεύει ο Ξενοφών τους μύριους και τους πηγαίνει στον Θίμβρωνα τον σπαρτιάτη στρατηγό που είχε εκστρατεύσει κι αυτός εναντίον των Φαρνάβαζου και Τισσαφέρνη που ήταν κι αυτοί σατράπηδες. Το έλα να δεις για την κονόμα και για την εξουσία αδριφάκι γκόμινα που θα έλεγε και ο Σταύρακας.
Την είχε δει πολύ φιλολάκων εκείνη την εποχή, όχι μόνο για το μοναρχικό καθεστώς αλλά επειδή τα ακουμπούσαν χοντρά τότε οι σπαρτιάτες για τους πολέμους. Έτσι ως επιτελάρχης του βασιλιά Αγησίλαου πολέμησε στην Κορώνεια και μετά τον συνόδευσε στη εκστρατεία του στην Ασία το 396πχ. Αυτά τα επιβεβαιώνει ο Πλούταρχος (ελληνικά β,3,56).
Όλοι στο μέλι τρέχανε τότε, μάλλον θα υπήρχε πολύ πράμα στην Ασία. Για το τι ήταν όλα αυτά τα κουμάσια που πήγαιναν στην Ασία για το «μέλι» μας ενημερώνει ο Ηρόδοτος (ιστορία Α΄,136). Ήτανε λεει οι Μύριοι φτωχομπινεδιάρηδες από διάφορες πόλεις που αξίωναν γενναίες αμοιβές και πλουτισμό από τους Ασιάτες ηγεμόνες όταν δεν έκαναν πλιάτσικο.
Υπάρχει κανένας πόλεμος που να μην έγινε για κονόμα; Εντάξει θα μου πείτε για το κοκό της ωραίας Ελένης έγινε ένας, αλλά για το κοκό έγινε. Πολύ κοκό κατά Ασία μεριά εκείνη την εποχή αδερφέ μου.
Τέλος πάντων ο δικός μας ο οποίος άκουγε δημοκρατία και έβγαζε κακό σπυρί στον κώλο την είδε τη δουλειά και την έπεσε δίπλα στον νεαρό και φιλόδοξο Κύρο που ήθελε να διαφεντέψει όλο το περσικό βασίλειο. Μάλιστα έκατσε και έκανε ένα έργο που το λένε «Κύρου παιδεία». Μιλάμε για πολύ γλείψιμο σκέτη κολυμβήθρα του Σιλωάμ. Άγιο τον έκανε. Που στο διάολο έβρισκε χρόνο για εκστρατείες και για σκέψεις φιλοσοφικές μόνο αυτός το ξέρει. Ορίστε πως μαθαίνεις τη διαφορά του ογκόλιθου από εμένα το Ελληνάριον.
Δεν υπάρχει, έλεγε, καλλίτερη και αποδοτικότερη άσκηση από τον πόλεμο, ύστερα από μια νίκη οι θεοί στεφανώνουν τις ευημερούσες από την λαφυραγωγία πόλεις (Ιππαρχικός). Σκίστηκε να υποστηρίζει την ένωση των ελληνικών πόλεων αλλά με αρχηγούς τους Σπαρτιάτες. Όχι όπως ο Ισοκράτης που κήρυττε το ίδιο, αλλά με αρχηγό τον Φίλιππο. Μιλάμε για μεγάλους πατριώτες και ψυχοπονιάρηδες.
Μάλιστα οι Σπαρτιάτες εκτός των άλλων που του έχωσαν δια τας υπηρεσίας του, του έκαναν δώρο και βιλάρα σαν της Γιάννας Αγγελοπούλου στη Σκιλούντα και του έφτιαξαν και ένα φέουδο να κονομάει.
Έτρεφε μεγάλο μίσος για τους Αθηναίους και τη δημοκρατία τους και μάλλον πρέπει να οφείλεται στα φορολογικά μέτρα της εποχής για τους αριστοκράτες. Άπληστος ο «φιλόσοφος», μιλάμε για μεγάλη λουμπίνα.
Αυτό φαίνεται στο έργο του Οικονομικός, γιατί είχε σπουδάσει λογιστικά και στην didacta, όπου καταγράφει όλες τις φορολογικές υποχρεώσεις των πλουσίων στην πολιτεία της Αθηνουά. Αφού τα καταγράφει όλα χαρτί και καλαμάρι, τονίζει με πάθος και μάλλον οικτίρει το ότι όποιος δεν πλήρωνε καταδικαζότανε σαν κοινός κλέφτης (οικονομικός2,6).
Ότι ερμηνεύει στα έργα του το ερμηνεύει κάτω από την στρατιωτική σκοπιά γιατί ένιωθε τη σιγουριά των όπλων να τον προστατεύουν.
Όταν την άραξε στη Σκιλούντα ως φεουδάρχης οργίασε για την κονόμα και έβαλε σκοπό να γράψει τις εμπειρίες του από τις εκστρατείες και άλλες θεωρίες γιατί γούσταρε να κονομίσει κι άλλα από τον εκδοτικό οίκο λιβάνη με τον στον οποίο είχε δώσει τα αποκλειστικά δικαιώματα. Το τι έγραψε τότε για την Αθηνουά δε λέγεται. Μέχρι το ότι η δημοκρατία τους ήταν παράνομη.
Περιφρονούσε τους πολίτες που υποκινούσαν επαναστάσεις εναντίον τυράννων γιατί θα εξασθένιζε η μοναρχία που έπρεπε να συνεργάζεται άριστα με την αριστοκρατία (κύρου παιδεία α,3,10). Αν σας θυμίζει άλλους αυτοεξόριστους αυτό μη μου σκάσετε κιόλας.
Έκανε και τι δεν έκανε ο «φιλόσοφος», «οικονομολόγος», «στρατηλάτης», «ιστορικός», «πολιτικός», μόνο το μουσικός λείπει για να δέσει το βύσσινο.
Αν με ρωτήσετε πάλι τι γνώμη έχω για τον «ογκόλιθο» θα σας απαντήσω με τα λόγια του.
«Όσοι καταφθάνουν στην αυλή των τυράννων για προσφορά υπηρεσιών
( διανοούμενοι, καλλιτέχνες) αποχωρούν σύντομα εισπράττοντας πολλαπλάσια από όσα είχαν αποκτήσει σ ολόκληρη τη ζωή τους» (Ιέρων Ι,13)
Share:

11 σχόλια:

tiktos είπε...

Αδριφάκι Φώντα
γλυκάθηκε η γριά στα σύκα έφαγε και τα συκόφυλλα.
Μπουρδουκλεμέδων παρόντος πάσα αρχή παυσάτο.
Και να σκεφτείς αδριφάκι ότι κάποιοι κάποτε τους μετρήσαν τα παΐδια για ένα δισκάκι του ογκόλιθου.
Από τεχνικής απόψεως τους ογκόλιθους τους ξεχωρίζεις,αν δεν είναι εξασκημένο το μάτι σου,μόνο όταν τους σκίζεις για να βγάλεις μάρμαρα.
Ή είναι τεφαρίκι πράμα ή είναι για τα μπάζα.

simple man είπε...

Αυτό κάνει η σωστή παιδεία. Σε μαθαίνει τους κανόνες και από εκεί και πέρα το αποτέλεσμα των εξισώσεων είναι εύκολο να βγει. Γι'αυτό σπάνια να πατήσει την μπανανόφλουδα, σε οποιαδήποτε εποχή, κάποιος που έχει μελετήσει τον όρο "εξουσία".
Φώντα, σου βγάζω το καπέλο για την διπλή ανάρτησή σου.

Agilulfo είπε...

Όλα τα πράγματα έχουν δύο όψεις κύριε Φώντα μου. Και έχω βαρεθεί να ακούω τη μία και μοναδική, ξύλινη και αποστειρωμένη, ελληναράδικη κοσμοθεωρία.. Να 'σαι καλά!

Φώντας είπε...

tiktos
Ούτως ειπείν φίλε μου το πελώριο μπάζο είναι για τα μπάζα.
θα ρίξουν πολύ γέλιο οι μελλοντικές γενιές αδερφέ μου.

simple man
κρυώσεις άμα βγάλεις καπέλο simple.
Ποια παιδεία; Έχουμε φάει γρασίδι με τον τόνο. Βλέπεις πουθενά ελπίδα από κανένα; Κοίτα το γλύψιμο που του ρίχνουν απαξάπαντες. Ξέρεις γιατί; Όχι γιατί την πάτησαν πια, αλλά γιατί βλέπουν τον εαυτό τους μέσα στο ψέμα.

Agiluflo
Την αποστειρωμένη άποψη όπως πάρα πολύ σωστά λες αγαπητέ την έφτιαξαν οι Ελληνάράδες. Οι ένδοξοι "πρόγονοί" τους τα έκαναν και τα έγραψαν χαρτί και καλαμάρι όλα. Γι αυτό είπαμε να ζωντανέψουμε τη φωνή τους επειδή τότε δεν είχαν youtube. Αυτά έκαναν αυτά είπαν τι να κάνουμε;
Να είσαι πάντα καλά Αόρατε Ιππότη.

Rodia είπε...

Ωραιος! Χαιρομαι που σε πετυχα :)
..κι αλλο κι αλλο!

exadaktylos είπε...

πώ πώ! φωτιά θα πέσει να μας κάψει!

"δώστου κι άλλο", με άλλα λόγια...

ελιτσα είπε...

Λάκη είχαν την εποχή εκείνη;

ΥΓ:Το μπουρδουκλεμές είναι το γνωστό σουρτουκλεμές;

Φώντας είπε...

Rodia
Καλό πράγμα η χαρά. Ανταποδίδω.
Σου έγραψα και παρακάτω στον κανονικό Φώντα, ρίξε μια ματιά.

exadaktylos
Αν πέσει φωτιά θα χρησιμοποιήσουμε τα επιπλέον δάχτυλά σου για τους κουβάδες για να τη βγάλουμε καθαρή. Συνέχισε και εσύ τα ωραία.

ελιτσα
Λάκηδες και λαλάκηδες είχαν. Πάντα υπάρχουν και οι από κάτω, γιατί αν δεν υπήρχαν ποίος θα στήριζε τους από πάνω;
Όχι δεν είναι το γνωστό, γιατί σουρουκλεμές είναι ο κλεμές του σωρού ενώ μπουρδουκλεμές είναι ο κλεμές της μπούρδας. όπου κλεμές βάλε οτι γουστάρεις.

Ο Άραψ είπε...

ελίτσα

την "εποχή εκείνη" ήταν δύσκολο να υπάρχουν πολλοί λάκηδες, κι ο λόγος ήταν ... ανατομικός!

Οι "ένδοξοι πρόγονοι" είχαν 2 κιλά μυαλό και 2 γραμμάρια γλώσσα.

Οι "ένδοξοι απόγονοι" έχουμε την αντίθετη αναλογία. εξ ου και αυτά που διαβάζεις πιο πάνω, πιο κάτω, πιο αριστερά και πιο δεξιά.

ελιτσα είπε...

Ώου!ώου! μαϊ ντίαρ Αραψ
Εγώ τώρα θα πρέπει να κάνω κάποιο συνειρμό σχετικά με το "ανατομικός" Κιλά μυαλό κτλ-κτλ....
Μη μου βάζετε δύσκολα γιατί ως απόγονος ατίθασων Αιολαίων αλλού πάει το μυαλό μου!!!!!

Φώντας είπε...

Άραψ
Μεγάλη ατάκα η περί δύο κιλών και δυο γραμμαρίων. Τη σημείωσα αμέσως.

ελιτσα
Αφού μπορείς σε δευτερόλεπτα να γίνεις από "αιόλισα", "διαόλισα". Κάνε του κεφαλιού σου.