Πλωτίνος

Το μυαλό σας σίγουρα πήγε στον νεοπλατωνιστή από την Αίγυπτο, όμως αν του κολλήσω και το επίθετο θα εξηγηθούμε μια και καλή.
Πλωτίνος Ροδοκανάκης.
Πως είπατε; Ναι λοιπόν Ροδοκανάκης που αν το άλλαζες με το ανθρωπιστής, κοινωνιστής, επαναστάτης, φιλόσοφος πάλι δεν θα έφτανε για να περιγράψει αυτό το πρόσωπο που έκανε τη θεωρία πράξη δίνοντας νόημα στην ανθρώπινη υπόσταση. Το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα η θέση της γυναίκας όπως και να το κάνουμε δεν διέφερε από αυτήν του υποζυγίου. Για να πάρουμε μια μυρουδιά για το μέγεθος του ανδρός ας δούμε τι έλεγε τότε: «Οι γυναίκες να είναι αυτεξούσιες. Δεν χρειάζονται υποσχέσεις, ούτε επιβραβεύσεις και υποδείξεις. Μόνες τους πρέπει να είναι υπεύθυνες για τις πράξεις τους. Μπορούμε εμείς οι άντρες να τις παρακολουθούμε με όλη τη στοργή που μας υπαγορεύει η τρυφερότητά μας, αλλά χωρίς να τις ταπεινώνουμε».
Πρίγκιπες, Κωνσταντινούπολη, γιατροί, Ροΐδης, εμπόριο, τούρκοι, λόγιοι, αλχημιστές, Χίος, Σύρος, Λιβόρνο, Αθήνα είναι μερικά από αυτά που θα βρεί κάποιος αν ψάξει για την καταγωγή του. Για όλο το μπέρδεμα ευθύνεται ο «πρίγκηψ» Δημήτριος Ροδοκανάκης και η μεγαλομανία του. Τέλος πάντων. Ο Πλωτίνος οφείλει την ύπαρξή του στην απόφαση του παππού του Εμμανουήλ γνωστού εμπόρου στο Λιβόρνο να σπουδάσει τον υιό του Κωνσταντίνο γιατρό που αφού διέπρεψε στην ομώνυμη πόλη τον πάντρεψε με προξενιό στην πρωτεύουσα των Αψβούργων τη Βιέννη με κόρην Ελληνίδα υπήκοον Αυστριακήν. Ύστερα με την απελευθέρωση από τους Τούρκους και την έξυπνη κίνηση του Καποδίστρια να καλέσει επιφανείς Έλληνες της διασποράς να εγκατασταθούν και να προσφέρουν εις το νεοσυσταθέν κράτος, το νεαρό ζεύγος εγκαθίσταται στην Πλάκα με τον μικρό Πλωτίνο.
Διαβαστερό παιδί με γονείς που έβλεπαν έτη φωτός μπροστά έπεσε με τα μούτρα στη μελέτη σχολικών και εξωσχολικών αναγνωσμάτων. Αφού τελείωσε τα σχολεία μετακόμισε με τη μητέρα του στη Βιέννη το 1847 για να σπουδάσει ιατρική. Μίλαγε και κάμποσες ξένες γλώσσες, έτσι τα πράγματα ήταν πιο εύκολα. Από εκεί ξεκίνησαν όλα.
Το 1848 όπως και τώρα οι τράπεζες θα βάραγαν φαλιμέντο, ο κοσμάκης ανησυχούσε, κάτι τύποι ονόματι Μαρξ και Ενγκελς έβγαζαν και κυκλοφορούσαν στο Λονδίνο έντυπο που άκουσον άκουσον ελέγετο « κομμουνιστικό μανιφέστο», η μεσαία και χαμηλή τάξη υπέφερε, οι επαναστατικές ιδέες εξαπλώνονταν ραγδαία στην Ευρώπη, οι φοιτητές νέοι ήταν, δεν ήθελε και πολύ ένα πνεύμα σαν του Πλωτίνου να πάρει μπροστά. Πήρε μέρος στην επανάσταση της Βιέννης και όταν οι αυτοκρατορικοί άρχισαν συλλήψεις και κυνηγητά πήγε να πάρει μέρος στην εξέγερση της Βουδαπέστης. Εκεί άκουσε τον φλογερό Λάιος Κόσουτ να μιλάει για ελευθερία και εθνική απελευθέρωση. Όταν οι αυστριακοί κατέπνιξαν τα δικά τους επαναστατικά, πετάχτηκαν και απέναντι στην Ουγγαρία και τα έκαναν ρημαδιό. Έτσι πήγε στο Βερολίνο να συνεχίσει τις σπουδές του. Διάβασμα, εργαστήρια, πειράματα, φαρμακολογίες και άλλα την ημέρα και το βράδυ στην ταβέρνα του Χίππελ όπου τα κουτσόπιναν και γινότανε το έλα να δεις με συζητήσεις φιλοσοφικές και κοσμογονικές. Βλέπετε εκεί σύχναζαν όλοι οι νέοι Εγελιανοί. Χαμός μέχρι πρωΐας εγένετο εις το ταβερνείον στην Φριντρηχστράσε και μετά παραπατώντας από την κουβέντα και άλλα ηδύποτα ένας θεός ξέρει τι μαθήματα παρακολουθούσαν εις την ιατρικήν.
Τότε εγίνετο χαμός και πλακωνόντουσαν με κάτι σιδερόφρακτους αυστριακούς, σε μια αναταραχή μάλιστα σκοτώθηκαν 183 άνθρωποι στην Αλεξάντερπλάτς. Έκανε παρέα με πολλούς οργανωμένους Γερμανούς νέους που οργάνωναν παραστρατιωτικές οργανώσεις για να αντιμετωπίσουν την κατάσταση.
Πριν καταργήσει το άσυλο ο Χρυσαυγιτίδης πρόλαβε και ενστερνίστηκε ιδέες που έμελε να παίξουν σημαντικό ρόλο στη μετέπειτα πορεία του. Έκανε παρέα με κυνηγημένους όπως ο Φέρντιναντ που μίλαγε μια χαρά ελληνικά και γνώριζε τον Προυντόν που του έστελνε κείμενα των αρχαίων Ελλήνων να μελετά.
Γύρω στα 1850 επηρεασμένος βαθύτατα από τον Προυντόν ταξιδεύει στο Παρίσι για να τον γνωρίσει. Όμως εκείνη την εποχή το είχαν βάλει στα κάτεργα το παληκάρι, έτσι ο Πλωτίνος πήγε επισκεπτήριο στη στενή και τα είπαν μια χαρά. Εκεί συνάντησε και άλλα καλόπαιδα που έβραζε το αίμα τους και είχαν πάρει στο κατόπι τον Προυντόν. Στο κελί είχε μπόλικο πράμα από τις ιδέες του σε χειρόγραφα και βούταγαν όλοι στα βαθιά της σκέψης για παγκόσμιες ομοσπονδιακές κοινωνίες, για αποκέντρωση εξουσίας και άλλα ωραία. Γοητεύτηκε πολύ ο Πλωτίνος και γύρισε στο Βερολίνο μεστωμένος κοινωνιστής ή αναρχικός αν θέλετε. Συνέχισε τις σπουδές του τόσο στην ιατρική όσο και στην καλυτέρευση της κοινωνίας των ανθρώπων. Το τελευταίο το σπούδαζε στο μυαλό του.
Εκείνη την εποχή έκανε πολύ παρέα με τον εξάδελφό του Εμμανουήλ Ροΐδη που σπούδαζε φιλοσοφία. Καταλαβαίνετε τι συζητήσεις θα γινόταν. Αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές του έμεινε μόνος του γιατί η μητέρα του λόγω οικονομικών προβλημάτων έφυγε. Έτσι πήγε στο Παρίσι να σπουδάσει πολιτική φιλοσοφία. Τριάντα χρονών πια ζεί όλα τα ρεύματα φιλοσοφίας, επανάστασης, αλλά και της απογοήτευσης του λαού από την επανάσταση που πήρε τον κακό το δρόμο. Στο Παρίσι γνώρισε και έναν Μεξικάνο φοιτητή και έμαθε ισπανικά. Όντας μέγας θαυμαστής του Προυντόν έψαχνε βαθιά μέσα του να κάνει τη θεωρία πράξη. Μετά από προτροπή του φίλου για το Μεξικό για τους αγώνες για ανεξαρτησία, μάλλον είδε τον τόπο όπου θα μπορούσε να ζήσει προσφέροντας στην κοινωνία ότι της έλειπε. Έτσι μετά από μια περιπλάνηση στην Βαρκελώνη και Ανδαλουσία το 1861 φτάνει στο Μεξικό.
Κακός χαμός εγένετο εκεί πέρα όπου ότι γούσταρε ο κάθε άρχων έκανε στην πλάτη των ταλαίπωρων. Ο Πλωτίνος μπήκε βαθιά στο πρόβλημα του λαού το κατανόησε και περιδιαβαίνοντας τη χώρα ένιωσε στο πετσί του την αδικία και την εξαθλίωση.
Έτσι «έφτιαξε» το «Κοινωνικό Σύγγραμμα σε εννέα μαθήματα» ένα απόλυτα ουμανιστικό επιστημονικό έργο. Μάλιστα ζήτησε και «αμοιβή». Ως μοναδική αποζημίωση ζητάει την κατανόηση των αναγνωστών και προσβλέπει την στιγμή που ο Μεξικάνικος λαός θα αποτινάξει τον ζυγό της πλουτοκρατίας. Η «απληστία» του δεν λέγεται.
Αρθρογραφεί σε εφημερίδες και ελπίζει οι καλλιεργημένοι να πάρουν μπροστά για να ανακουφίσουν το λαό. Μιλάει για τα οράματα και την κοινωνική επανάσταση κηρύσσοντας πως κάθε λαός μπορεί να υπάρξει χωρίς κυβέρνηση. Παίρνει μέρος σε πανεργατικά συνέδρια μαχόμενος για την κοινωνία αποκλειστικά. Επειδή ήταν άριστα πληροφορημένος για τα τεκταινόμενα στην Ευρώπη διοχετεύει τις πληροφορίες και στους αναγνώστες του μέσω της εφημερίδας. Μνημειώδες είναι το άρθρο του στην El Combate το 1877 με τίτλο «ο κοινωνισμός είναι η σωτηρία των λαών» όπου τα ρίχνει σε τοκογλύφους, διαφθορά, δικαιοσύνη, μονοπώλια και άλλα, προειδοποιώντας ότι χωρίς κοινωνική δικαιοσύνη και ισορροπία ανάμεσα στις κοινωνικές τάξεις θα πάνε όλα κατά διαβόλου. Όπως και πήγαν.
Μεταξύ των άλλων ίδρυσε και σχολή «μεταφυσικής φιλοσοφίας» το 1880. Η περίοδος που ο Πορφίριο Ντίαζ οργίασε στο Μεξικό βρίσκει τον Πλωτίνο να δίνει μάχες σε πανεπιστήμια, εφημερίδες και κοινωνία. Ο φόβος και το χρήμα αντιμετώπισαν τις ιδέες για μια ακόμη φορά νικηφόρα. Έτσι ο Πλωτίνος απομονωμένος κοινωνικά γράφει τα φιλοσοφικά έργα του στο σπίτι, αφού απογοητεύτηκε και από τις αλλεπάλληλες προδοσίες των αρχηγών των εργατών. Μη μου πείτε ότι σας θυμίζει συνδικαλιστή Έλληνα η περίπτωση γιατί θα με στεναχωρήσετε σφόδρα.
Κανένας δεν γνωρίζει πως και που πέθανε αυτή η μυθική προσωπικότητα. Αν δεν υπήρχαν επιστολές και μαρτυρίες, τα έργα του και το Μεξικό θα νόμιζες ότι πρόκειται για ένα καλοστημένο παραμύθι. Κάθε κοινωνιστής θα έπρεπε αν όχι να τον μελετήσει, έστω να του ρίξει μια ματιά.
Σίγουρα ο Πλωτίνος θα χαμογελάσει γιατί ιδέες και καναπές δεν κάνουν μίγμα για να κάψουν την ανισότητα και την αδικία.
Share on Google Plus

About Φώντας

Φωνταστικαί ιστορίαι κλαυσίγελου

14 σχόλια:

ΟΧΙΑ είπε...

Αυτόν γιατί δεν τον κάναμε στο δημόσιο σχολείο; Λες να ήταν επικίνδυνος για την διαμόρφωση του χαρακτήρα μας; Αφού έτσι κι αλλιώς, αλλιώς γίναμε.

simple man είπε...

Τέτοια να βάζεις στην Ακαδημία να κοπούν τα ρεύματα, να βάλει φραγμούς η Google και να γίνουμε δακτυλοδεικτούμενοι από τας νομιμόφρονας αρχάς.

Β.Bimbo( PR Profil ) είπε...

είναι ελάττωμα του ελληνισμού
αγαπητέ φώντα,
να δοξάζει και να προσκυνά
τους χειρότερους όλων...

υγ. ωραίος ο κος πλωτίνος και πολύ
προχωρημένος για τον καιρό
εκείνον...!!!

takis tyrtaios είπε...

Φώντα φίλε μου
περιγράφεις έναν κοινωνικό επαναστάτη
επικίνδυνο για τα μυαλά όλων.
Και των κρατούντων και των
καναπεδάτων.
Γι αυτές τις ιδέες και δράσεις
χρειάζεται να "έχεις" πολύ απο κάτι
που δεν μπορώ να γράψω
Σε χαιρετώ με πολύ εκτίμηση.

ΟΧΙΑ είπε...

Τάκη,
@@, τό'πα εγώ.

Φώντας είπε...

ΟΧΙΑ
Σε ποιο σχολείο ρε ΟΧΙΑ, θα επέτρεπαν οι παπαρηγόπουλοι τέτοια πράγματα;

simple man
Simple κάτι τέτοια λέτε για ακαδημίες και δεν θα αργήσει να γίνει τι κακό.
Ποίας νομιμόφρονας; Αυτάς που εδήλωσαν αντιεξουσιαστές τρομάρα τους. Ας μας κλείσει και γκούγκλης και ας αφήσει τας σεμνάς σελίδας των ελληνάράδων ελεύθερας.

Β.Bimbo
Πόσο δίκιο έχεις δεν λέγεται. Ο Πλωτίνος ήταν μεγάλη μορφή και όχι απλά προχωρημένος για την εποχή, αφού έβαλε κι αυτός το λιθαράκι του σε ανατροπές.

takis tyrtaios
Τάκη αυτός δεν ευχήθηκε ψεύτικα να έχει τον πόνο των άλλων. Πίστεψε, οραματίστηκε, πήγε και πολέμησε για τις ιδέες. Ναι χρειάζονται αυτά που γράφει η οχιά από κάτω και πολύ μυαλό, συνείδηση και λατρεία για την κοινωνία που είναι και τα χαρακτηριστικά ενός πραγματικού κοινωνιστή ή αναρχικού που δεν είναι από μόδα αναρχοαυτόνομος.
Η εκτίμηση είναι αμοιβαία.

ΟΧΙΑ
Καλά έκανες και το είπες, μας έβγαλες από τη δύσκολη θέση τα τσαμένα τα παιζάκια. Γουρουνόφιδο.

tiktos είπε...

Αδριφάκι Φώντα αυτός ο μάγκας ο Πλωτίνος πρέπει να ήταν κάτι σαν γεωπόνος της εποχής.
Μπόλιαζε ιδέες (αυτό δεν είναι δικό μου, κάπου το διάβασα και μου άρεσε το διασκεύασα και λιγάκι και το αναφέρω για να δεις την πρόοδο).

Το έψαξα από δω το έψαξα από κει, ότι μπόρεσα να συλλέξω για τον τύπο,αλλά τί ήταν αυτό που μου έκανε εντύπωση αδριφάκι Φώντα;

Το ότι δεν "εξαργύρωσε" ΤΙΠΟΤΑ.

ελιτσα είπε...

Αυτό μου μ'αρέσει εδώ, είναι ότι φεύγοντας αρχίζω να ψάχνω και να διαβάζω!!!!

ΟΧΙΑ Έτσι γράφουμε όταν θέλουμε να αναφέρουμε αυτό που δεν είπε ο Τάκης; Μήν κρατάς τις γνώσεις μόνο για σένα!!!

ΟΧΙΑ είπε...

Φώντα,
Γουρουνόφιδο: Είμαι και φαίνομαι.
Ελίτσα,
ναι έτσι, όταν θέλεις να περιγράψεις το θάρρος. Αν θέλεις να βρίσεις απλά πες: ΠΑΣΟΚ

Φώντας είπε...

tiktos
Αν έφτανε ένας κοινωνιστής να εξαργυρώνει αδριφάκι, τότε "χέσε θέατρο κατούρα παράσταση". Μιλάμε για μεγάλη μορφή ο γεωπόνος όπως τον λες. Ψάξε θα βρεις κι άλλα.

ελιτσα
Αγαπημένη μου ελίτσα
Ο κοινωνισμός δεν σπάει βαλτός βιτρίνες, "σπάει" μυαλά. Χαίρομαι που ο Πλωτίνος ακόμη "μιλάει" και αγωνίζεται.

ΟΧΙΑ
Απα πα πα πα πα. Να το διορθώσω:
Αγριογουρουνοαγριόφιδο με καρδιά μαρουλιού.

kakalon είπε...

Μάλλον ο GAP επηρεάστηκε από τον Πλωτίνο και έγινε αντιεξουσιαστής, γι' αυτό άφησε το αμέρικα και ήρθε στο ελλάντα να μας σώσει.

Φώντας είπε...

Αυτός δεν μπορεί να επηρεαστεί ούτε από τούβλο στο κεφάλι αγαπητέ Dr.

πρκλς είπε...

Ωραίος κύριε Φώντα!
Το κείμενο μπαίνει στα υπόψη για μελλοντική απαλλοτρίωση.

Φώντας είπε...

Να κάνετε οτι θέλετε αδελφέ Περίκαλε. Οι απαλλοτριώσεις είναι "θεάρεστα" έργα.