Μετοίκιον & ξενικόν

Σκέτο φαρμάκι ήταν ο Φώντας και δεν κατέβαινε με τίποτε ο οίνος στο καπηλειό του Μνησικλή γιατί είχε σκιαχτεί από τις εξαγγελίες του αλμούνια και της παρέας του ότι θα φτωχέψει η ένδοξη Ελλάς. Η αοιδός κούναγε λάγνα το λυγερό κορμί της και τα όργανα βάραγαν σκοπόν αισθησιακόν. «Θα τα κάψω τα ρημάδια τα λεφτά μου» τραγουδούσε ανεβασμένη στο ανάκλιντρο του Φώντα αλλά αυτός χαμένος στις σκέψεις του.
Ο χαμός των τελευταίων ημερών για την οικονομία και τας φορολογικάς μεταρρυθμίσεις των νέων σωτήρων που ήξεραν που είναι τα λεφτά και μετά διαπίστωσαν ότι δεν ήταν λεφτά αλλά κουρκουμπίνια που δεν έφαγε ο προηγούμενος και χάλασαν εκτός ψυγείου, μας ωθεί να ρίξουμε μια ματιά σε παλαιότερες φορολογικές μαγκιές.
Αφού γέλασε και το παρδαλό κατσίκι με τα πράσινα τέλη, αφού χιλιάδες ταλαίπωρων πήγαν να καταθέσουν τις πινακίδες, ο πρωθυπουργεύων θα κάνει λεει διορθωτικές αλλαγές που θα ισχύουν από του χρόνου. Με απλά αρχαία ελληνικά, εσύ που τα ακούμπησες κλάφτα. Παλαιά και σίγουρη συνταγή αρμέγματος του λαουτζίκου που δεν έχει τα κότσια να τα βάλει με καμιά εξουσία και θα τον έχει και καταλληλότερο την επόμενη εβδομάδα.
Βέβαια όλοι ομολογούν το παμφάγο κράτος, αλλά κανένας δεν λεει τα πράγματα με το όνομά τους μήπως και θιγούν οι στρατιές των ψηφοφόρων που την κρίση την έχουν γραμμένη στα παλαιότερα των υποδημάτων τους γιατί το μαύρο χρήμα που εισπράττουν είναι αυτό που ουσιαστικά προστατεύει ο κάθε εξουσιαστής στην ένδοξη χώρα των πανένδοξων απογόνων. Θα πάρει λεει φοβερά και τρομερά μέτρα. Ένα από αυτά είναι να μειώσει κάτι ψηλά από τα επιδόματα των δημοσίων υπαλλήλων. Τους έκανε τη μούρη κρέας. Για το άρμεγμα (βλ. Ληστεία- λάδωμα) του κάθε ένα από όλες τις υπηρεσίες του κράτους τίποτε, τουμπέκα ψιλοκομμένη. Για τις στρατιές που ακόμη και σήμερα προσλαμβάνουν τουμπέκα τριπλοψιλοκομμένη. Το θέμα είναι να τα πάρει από τους ανήμπορους, αφού δεν πειράζει τα πέντε έξη εκατομμύρια κρατικοδίαιτους που είναι και το μεγάλο μέρος του προβλήματος, τα πράγματα θα είναι καλά για την εξουσία του. Τέλος πάντων.
Στην όμορφη αρχαία Αθηνουά έπρεπε εκτός των άλλων να λειτουργεί «δημόσιον». Χωρίς λάδι δεν ανάβει καντήλι, γι αυτό και κάθε εξουσία πρέπει να έχει έσοδα. Εκτός των έκτατων εισφορών που εισέπρατταν οι Αθηναίοι από άλλας πόλεις εις τας οποίας έκαναν «εξαγωγή δημοκρατίας» και όχι μόνον δια των όπλων, εγνώριζαν άριστα και το φορολογικό σύστημα. Ήταν γνωστοί τόσο οι άμεσοι φόροι όσο και οι έμμεσοι. Ωστόσο για τους Αθηναίους των κλασικών χρόνων η άμεση φορολογία, τουλάχιστον σε θεωρητικό επίπεδο, θεωρούνταν προσβλητική και τυραννική.
Η οποιαδήποτε φορολογία του σώματος, της εργασίας και της περιουσίας λογιζόταν ασυμβίβαστη προς την ιδιότητα του ελεύθερου πολίτη καθώς αντιμετωπιζόταν ως κάτι το ανελεύθερο. Φανταστείτε να πάω αύριο στην εφορία και να τους πω, δεν πληρώνω γιατί είμαι ελεύθερος πολίτης. Αμάν γλέντια.
Η αλήθεια είναι ότι στην σημερινή νεοΕλλάδα οι έννοιες πολίτης και ελεύθερος δεν υπάρχουν. Βέβαια στην πράξη δεν ήταν έτσι. Η κρατική μηχανή δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά χωρίς την επιβολή άμεσης φορολογίας, η οποία επιτρέπει μια ακριβέστερη πρόβλεψη των ποσών που πρόκειται να μπουν στον δημόσιο κορβανά και επιπλέον μια πιο προγραμματισμένη και απρόσκοπτη εκτέλεση των δημοσίων δαπανών (βλ. και προμήθειες). Έτσι και στην αρχαία Αθήνα οι άμεσοι φόροι δεν ήταν κάτι άγνωστο. Δυο τέτοιοι ήταν το μετοίκιον και το ξενικόν, οι οποίοι όμως δεν αφορούσαν τους αθηναίους πολίτες. Τον πρώτο τον πλήρωναν οι μέτοικοι, οι ξένοι δηλαδή που έμεναν μόνιμα στην Αθήνα και απολάμβαναν αρκετά δικαιώματα που τους παρείχε η Αθηναϊκή Πολιτεία. Ο δεύτερος επιβαλλόταν στους ξένους που τύχαινε να παρεπιδημούν στην αθηναϊκή επικράτεια. Είναι πολύ χαρακτηριστικό ότι ορισμένοι «οικονομολόγοι» της τότε εποχής συμβούλευαν τους κυβερνώντες να θεσπίζουν μέτρα που να προσελκύουν όλο και περισσότερους μετοίκους στη χώρα ώστε αυτοί να γίνουν οι κύριοι κουβαλητές των φορολογικών βαρών της Αθήνας! Υπενθυμίζω ότι οι μέτοικοι ασκούσαν συνήθως επαγγέλματα που για τις τότε αντιλήψεις δεν έχαιραν μεγάλης εκτίμησης, όπως αυτό της εμπορίας.
Όπως διαπιστώνετε το εμπόριο ήταν ανήθικο και πριν ανακαλυφθεί ο κομμουνισμός. Ίσως να ήταν και αυτό ένας από τους λόγους που «νομιμοποιούσε» την επιβολή άμεσου φόρου στους μετοίκους. Άλλωστε σε άμεση φορολογία υπόκεινταν όλοι όσοι ασκούσαν ατιμωτικά ή τυχοδιωκτικά επαγγέλματα, όπως αυτά του πορνοβοσκού(νταβατζή-μαστροπού) ή του θαυματοποιού, και ας υπήρχαν ανάμεσά τους ακόμη και αθηναίοι πολίτες.
Στις μέρες μας οι τσαρλατάνοι είναι και επίσημοι σύμβουλοι πρωθυπουργικών συζύγων. Όσο για τους νταβατζήδες αυτοί έχουν δια βίου ασυλία. Το είπε και ο προηγούμενος καταλληλότερος.
Δεν θέλω να βάλω ιδέες στα πράσινα σαΐνια αλλά δεν μπορώ να τους φανταστώ να κυνηγάνε Πακιστανούς, Αφγανούς, Αλβανούς και ότι άλλο ξέπεσε κατά δω για να πάρουν το μετοίκιον και το ξενικόν. Σιγά μην έχουν τη μαγκιά να πάρουν ξενικόν από τους κινέζους που τους δουλεύουν κανονικά. Γι αυτούς πιο εύκολο είναι να τα πάρουν από τον συνταξιούχο και τον μισθωτό, αλλά και πάλι ποτέ δεν ξέρεις, σαΐνια είναι αυτά.
Άμεσους φόρους πλήρωναν και οι ίδιοι οι Αθηναίοι καθώς η Αθηναϊκή Πολιτεία είχε εφεύρει τρόπους να ξεπερνά την απέχθειά της προς την άμεση φορολογία. Εκτός από την εισφορά, η οποία ήταν ένας έκτακτος φόρος επί του κεφαλαίου, θέσπισε τον θεσμό της λειτουργίας (τακτικής και έκτακτης), τον οποίο, αφού περιέβαλε με ανέξοδες τιμές και δόξες, τον πέρασε στους πλούσιους. Οι έκτακτες λειτουργίες απέβλεπαν στην κάλυψη πολεμικών αναγκών, όπως ήταν η τριηραρχία (η υποχρέωση να καλυφθούν τα έξοδα συντήρησης ενός πολεμικού πλοίου και της σκευής του), ενώ οι τακτικές σχετίζονταν συνήθως με θρησκευτικές ή καλλιτεχνικές ανάγκες, όπως ήταν η χορηγία (η κάλυψη μέρους των δαπανών που απαιτούνταν για την τέλεση δραματικών, μουσικών και χορευτικών αγώνων), η εστίασις (η κάλυψη των εξόδων για θρησκευτικά δείπνα κατά τη διάρκεια γιορτών) ή η θεωρία (η κάλυψη των δαπανών της αποστολής επίσημων αντιπροσωπειών σε μεγάλα ιερά).
Αντίθετα σήμερα για τα παραπάνω διατίθενται εκατό φορές περισσότερα της αξίας γιατί πρέπει να «φάνε» και οι κρατούντες.
Έτσι τα φορολογικά βάρη στην Αθηναϊκή Δημοκρατία τα αισθάνονταν κυρίως οι «έχοντες και κατέχοντες». Ενδεικτικό είναι ότι κάθε φορά που επικρατούσαν οι ολιγαρχικοί έντονη ήταν η τάση για κατάργηση των τακτικών λειτουργιών, οι οποίες όμως και πάλι γίνονταν υποχρεωτικές όταν η εξουσία περνούσε στα χέρια των δημοκρατικών. Πολύ χαρακτηριστικά είναι τα όσα μας λεει ένας σαφώς ολιγαρχικών τάσεων Αθηναίος: «Ο λαός απαιτεί να παίρνει χρήματα και για να τραγουδά και για να τρέχει και για να χορεύει και για να ταξιδεύει και για να έχει ο ίδιος χρήμα και για να γίνουν οι πλούσιοι φτωχότεροι»!
Την οργή των πλουσίων εναντίον της Αθηναϊκής Δημοκρατίας εξαιτίας των λειτουργιών η τελευταία βρήκε τρόπο να την αμβλύνει. Θέσπισε τον θεσμό της αντιδόσεως, με βάση τον οποίο ήταν δυνατόν κάποιος να ζητήσει τα βάρη μιας λειτουργίας που του είχε ανατεθεί να περάσουν σε κάποιον άλλον που θα αποδεικνυόταν πλουσιότερός του. Αν ο τελευταίος αρνούνταν, τότε ήταν υποχρεωτική η ανάμεσά τους ανταλλαγή των περιουσιών τους. Με τη νέα του πλέον περιουσία ο αρχικά ορισθείς αναλάμβανε και τα έξοδα της λειτουργίας. Έτσι οι προστριβές ανάμεσα στην Αθηναϊκή Πολιτεία και στους πλουσίους περνούσαν ανάμεσα στους ίδιους τους πλουσίους!
Θα καταλάβατε φαντάζομαι γιατί πολλά καλά παιδιά και εξαίρετοι φιλόσοφοι ήταν αναφανδόν υπέρ της τυραννίας και της βασιλείας. Το παραμύθι του σήμερα ότι θα πληρώσουν οι έχοντες και κατέχοντες φαίνεται ότι εκείνοι βρήκαν τρόπο να το λύσουν. Ποιος από τους σημερινούς θα είχε τα κότσια να βάλει τους μπομπολολαμρακολατσοκοκαλοβαρδινοτάδε να ανταλλάξουν περιουσίες με το θεσμό της αντιδόσεως.
Αντίθετα στις μέρες μας ο θεσμός της εξοντώσεως, μισθωτών, συνταξιούχων και ειδικά ελεύθερων επαγγελματιών θα φέρνει πολύ γέλιο στις μελλοντικές γενιές για την πνευματική κατάσταση κρατούντων και λαού.
Share:

13 σχόλια:

ελιτσα είπε...

Τί μαθαίνει κανείς στις 3:20 το πρωϊ..
Βάζεις ιδέες τώρα; Για τους αλλοδαπούς; αφου το λές κι'εσύ..Ποτέ δεν ξέρεις..... Και μή με λές λαουτζίκο τσατίζομαι..

Καλή χρονιά@ χρόνια πολλά

simple man είπε...

Ευχαριστώ Φώντα που μου απέδειξες ότι είμαι μέτοικος σε αυτή την χώρα.Έτσι για να μην αισθάνομαι άσχημα κάθε φορά που την αναθεματίζω.

http://karabouzouklides.blogspot.com είπε...

να βάλουμε κουρκουμπίνια και στις βασιλόπιτες

ΟΧΙΑ είπε...

"Γιατί θεέ μου η ζωή με κυνηγάει σαν τον ληστή;"


Υ.Γ: Όπου ζωή βάλε Κράτος.

tiktos είπε...

Θέ μου μεγαλοδύναμε
που'σαι ψηλά κει πάνω
τι τραβάμε εμείς οι πλούσιοι

Agilulfo είπε...

"Η οργή των πλουσίων εναντίον της Δημοκρατίας
...και η αναβίωση της λογοτεχνίας του φανταστικού στην Ελλάδα του 21ου αιώνα"
Λες να γίνει best seller?

Καλή Χρονιά!

καλωδιο είπε...

καλή χρονιά να έχουμε, σύντροφε!
(λέμε τώρα)

τάκης τυρταίος είπε...

Καλή χρονιά συνοδοιπόρε Φώντα,
με υγεία σε σένα και στους
δικούς σου και όπως πάντα άλλωστε
αλληλεγγύη σε ξένους και αδύναμους.

Φώντας είπε...

ελιτσα
Από σαΐνια όλα να τα περιμένεις. Εντάξει θα μας λέω λα(γ)ουτζίκο για να μη μου θυμώνεις.

simple man
Ούτε σαν μετοίκους δεν μας αντιμετωπίζουν αγαπητέ simple. Υποτακτικούς μας έχουν να πληρώνουμε μόνο.

karabouzouklides
Ναι ρε παιδιά για να γλυκάνει και το χρήμα. Τα είδαμε τα ωραία τραγούδια σας. Μπράαβοοο.

ΟΧΙΑ
Πάντα θα μας κυνηγάνε οι ανίκανοι γιατί είναι αχόρταγοι.

tiktos
...ρίξε λιγάκι τουμπεκί στον αργιλέ μου επάνω...
Υπομονή αδριφάκι φραγκάτο.

Agilulfo
Ιππότη μου οτι διαφημίζει το αλτερ γίνεται best seller. Τι να σου πω, όλα θα τα δούμε στο τέλος.

καλωδιο
Καλή για όλους; Χλωμό το βλέπω σύντροφε. Εμείς πάντως στον ίδιο σκοπό θα χορεύουμε.

τάκης τυρταίος
Να είσαι καλά Τάκη.
Τουλάχιστον στα βουνά πέρασες καλά;
Αλληλεγγύη; Χμμμ θα δούμε τα νέα "επεισόδια" των Ελληνάράδων.

aalou είπε...

μανιερίζεσαι Φώντα και καταντάς βαρετός.

επιπλέον μια παρατήρηση. επειδή εσύ ζεις σε καιρούς όπου η γενικότερη αμάθεια έχει εκφυλίσει την ρητορική τέχνη, προσοχή σημειώνω την τέχνη της π ε ι θ ο ύ ς, αυτό δεν σημαίνει πως η ρητορική ως πολιτικό σημαίνον ανήκει στις παράταιρες ηθικών που εσύ στιλιτεύεις. Συνεπώς μπορεί να ειπωθεί πως έχεις ένα ζωτικό πρόβλημα με τον συγκριτισμό, την συγκριτική σκέψη γενικότερα (γνωρίζεις φαντάζομαι περί τίνος πρόκειται...). ελλειματικό και ουσιώδες αυτό και πρόσεξέ το. Κι επειδή στο λέω, έχεις παρασυρθεί στην σάτυρα, από τον θεό Πάνα και τον Θεό Διόνυσο, κι επειδή λίγες φορές ξέρεις που αυτή σταματά και που αρχίζει η διαλεκτική της σκέψης που αγνοείς εξαγνισμένη από την αναγκαία πυρά του σαρκασμού της, ίσως θα έπρεπε να γνωρίζεις πως το αποτέλεσμα εκείνου του τύπου ανθρώπου που ονομάζουμε Ελληναράς και που τόσο κοροϊδεύεις (μαζί σου κι εγώ), δεν οφείλεται τόσο στον παρελθόν που κακώς ονομάζουμε αρχαίο, όσο στο έκπτωτο Βυζαντινό παρελθόν που αποδόμησε κάθε περηφάνια για το ένδοξο και το άξιο, το απένοχο και το κομψό, που εσύ τώρα περιγελάς. Οφείλεται δηλαδή σε μια αρνητική διαφορά παρελθόντων που συμφυεί μέχρι τις μέρες μας τούτο το φρικτό αποτέλεσμα της σύγχρονης Ελλάδας.

Βεβαίως, στο έχω αναφέρει ξανά. Η γνώμη μου: είσαι δειλός. Αντί να τα βάλεις με την εκκλησία και όλο αυτό το φασιστικό σύστημα θρησκευτικού μηχανισμού της που ακόμα και στη σκέψη των θεών σταυροκοπιέται και αυτολιβανίζεται, βλέπε δηλαδή υπόθεση βίντεο Γαβρά στο μουσείο ακροπόλεως, καταπάτηση κι καταστροφή του ναού Απόλλωνος Αιγλίτη στην Ανάφη από χριστιανούς μοναχούς, εθνικα κτηματολόγια με τα Βατοπέδια,τα ρατσιστικά κυρήγματα κατά των ειδωλωλατρών από τους μεγάλους πατέρες Ιώσηπο, Φίλωνα, Τερτυλλιανό, Παύλο και σια καθώς και πολλά πολλά άλλα μικρά...που σε αφήνουν αδιάφορο-τυχαίο είναι?-, εσύ συνεχίζεις να βάλλεσαι εναντίον μιας άλλης κουλτούρας, της αυθεντικής ελληνικής κουλτούρας και όχι εναντίον του παπαδαριού πουκατέστρεψαν ότι εσύ τώρα περιγελάς.

χμμ...ενδιαφέρον..και να σκεφτείς ότι η βυζαντινή φορολογία ήταν η χειρότερη και η πιο απανθρωπη όλων των εποχών.. τι να πει κανείς.

Φώντας είπε...

aalou
Πραγματικά με λύτρωσες αγαπητέ που βρέθηκες ως φάρος φωτεινός μου ΥΠΕΔΕΙΞΕΣ δημοκρατικότατα με τι να ασχοληθώ και με ποιους να τα "βάλω".
Είχα πραγματικά τυφλωθεί τόσα χρόνια αλλά βλέπεις η Δειλία και η έλλειψη κριτικού πνεύματος(που διαθέτουν οι απ ευθείας απόγονοι με καθαρό αίμα) με ταλαιπωρούν ακόμα.
Επειδή ακόμη στο σχολείο δεν κάναμε τα μαθήματα για τους χριστιανούς, μόλις φτάσουμε σε αυτά ίσως να γράψω κάτι.

aalou είπε...

ακόμα κι αν υποθέσουμε πως είμαι φασίστας (επειδή υπστηρίζω τους αρχαίους Έλληνες και την κουλτούρα τους-πρώτο φάουλ, γιατί όπως βλέπεις το μόνο που κάνω είναι να γίνω ο αντίποδας σε αυτά που γράφεις-εκτός αν αυτό δεν επιτρέπεται... )σε ρωτώ πως γίνετε να αμφισβητείς την διαδικασία των σχολίων που εσύ έχεις ενεργοποιήσει? αυτό ως προς το δημοκρατικότατα που μου τόνισες.

Δεύτερον, θα επιμείνω στην άποψή μου περί πνευματικής δειλίας, εσύ το παίρνεις μεμπτα λες και σε προκαλεί κάποιος για φάπες, τουτέστειν η ηλικία σου προδίδεται (πρόσεξέ το γιατί είναι το σημείο που σε κατηγορώ για ανωριμότητα- όχι όμως και για έλλειψη ευφυίας-για αυτό άλλωστε και σε διαβάζω-και με πολύ ενδιαΦΈΡΟΝ0)
\
τρίτον
οι απ ευθείας απόγονοι με καθαρό αίμα λες, εσύ προφανώς απευθύνεσαι στη σχέση μου με τους γονείς μου, λυπάμαι αλλά δεν σε αφορά αυτό, σε αφορά όμως ο Ισοκράτης που κοροϊδεύεις, "έλλην ο μετέχων στην ελληνική παιδεία" αλλά για εσένα η ελληνική παιδεία είναι μια χίμαιρα, καλύτερα η χριστιανική κουλτούρα λοιπόν, την οποία την έχεις αφήσει στο απυρόβλητο, μου θυμίζεις δηλαδή εκείνους τους θρασύδειλους που πάντα παίρνουν το μέρος του ισχυρότερου κι ύστερα το παίζουν ρομπέν των δασών.

Επειδή ακόμη στο σχολείο δεν κάναμε τα μαθήματα για τους χριστιανούς, μόλις φτάσουμε σε αυτά ίσως να γράψω κάτι. Επιτέλους, μια σωστή αυτοκριτική.

Ωστόσο, τα κρίματα και τα στυγερά εγκλήματα των χριστιανων, του τι έκαναν αυτοί μόλις η θρησκεία τους μεταποιήθηκε στο φοβερό θεοκρατικό βυζάντιο, δεν είμαι και πολύ σίγουρος ότι θα τα διαβάσεις στο σχολείο.... Βλέπεις, ακόμα και σήμερα τα ίδια σκατά.

Ασχολήσου λοιπόν με ότι ασχολήσε. Δεν θα ξαναπώ κουβέντα γιατί μου συγχίζεσαι.

Φώντας είπε...

aalou
Αγαπητέ aalou ειλικρινά δεν συγχύζομαι καθόλου. Να σου εξομολογηθώ κάτι. Έχω τόση σχέση με το χριστιανισμό όση ο παπανδρέου με την αλήθεια. Για τους αρχαίους γενικώς δεν προσθέτω ούτε τελεία. Οι ίδιοι τα έγραψαν τα έκαναν και τα είπαν. Προσωπικά τα βλέπω από μια σκοπιά που μάλλον δεν διαφωνεί σε όλα με τη δική σου, αλλά διαφωνεί. Όταν θα έχω κάποια έμπνευση θα γράψω και για το βυζάντιο όπως και για κάποιον χριστιανό. Πιστεύω να διάβασες την ανάρτηση "εορταί".
Να γράφεις πάντα τις διαφωνίες σου.
Σε χαιρετώ.